Inside/Out
Inside/Out

hedendaagse kunstenaars

in dialoog met het werk van ‘Van Eyck’

Instagram Inside/Out
facebook Inside/Out

Inside/Out

wat vooraf ging

‘INSIDE/OUT’ is een vervolg van eerder gecureerde tentoonstellingen, met name ‘ON THE MOVE’ (2018), ‘RAGS The Sequel’ (2017) en ‘RAGS’ (2016). Deze werden gecureerd door Free Pectoor en Brantt. Voor de editie van ‘INSIDE/OUT’ werd Elke Desutter toegevoegd als curator om het team te versterken.

‘ON THE MOVE’
1-10 juni 2018
BLANCO, Gent

De groepstentoonstelling ‘ON THE MOVE’, gecureerd door Free Pectoor en Brantt, bestond uit een selectie van 22 deelnemende kunstenaars die tussen 2006 en 2018 een deel van hun artistiek parcours hebben uitgestippeld in hun atelier in BLOK E van de Leopoldskazerne. Ieder van hen bracht met één werk een hommage aan zij die erbij waren.

Deelnemende kunstenaars:
Katrin Bosmans, Brantt, Hedwig Brouckaert, Linda Carrara, Katelijne de Corte, Jan Delestinne, Isa D'hondt, Samira El Khadraoui, Ritsart Gobyn, Cecilia Jaime, Bert Joostens, Kristof Lemmens, Maaike Leyn, Jo Michiels, Sofie Muller, Free Pectoor, Rosteux, Guy Slabbinck, Nele Van Canneyt, Ruben Vandeghinste, Corry Vandermassen, Sarah Westphal

‘RAGS The Sequel’
24, 25 en 26 maart 2017
BLANCO, voormalige Veeartsenij, Gent

De eerder tentoongestelde vod van 12 kunstenaars uit de eerste editie (RAGS, BLANCO, Paddenhoek, juni 2016) gingen nu in confrontatie/harmonie/integratie met één werk van de kunstenaar, waarin het DNA van de gebruikte vod terug te vinden is.

DEELNEMENDE KUNSTENAARS:
Topo Copy, Bart Slangen, Jo Michiels, Sanne De Wolf, André Van Schuylenbergh, Ronny Broeckx, Thanh Long Lam, Saar de Buysere, Hannelore Celen, Corry Vandermassen, Kristof Lemmens, Niels Ketelers

‘RAGS’
3,4 en 5 juni 2016
BLANCO, Paddenhoek, Gent

De eerste tentoonstelling ‘RAGS’ ging door op 3, 4 en 5 juni 2016 in ruimte BLANCO, Paddenhoek 12, 9000 Gent, tevens een complete finissage op deze NUCLEO site.

Free Pectoor en Brantt, de curatoren van dit project lanceerden een oproep aan kunstenaars om één vod uit hun atelier in te dienen. Enkel 'kunstig' gemanipuleerde vodden werden niet toegelaten. Aan de hand van de toegestuurde vodden werd een totale installatie opgezet waarbij de curatoren zich intuïtief lieten inspireren door elk ontvangen exemplaar.

De vodden werden gemerkt met een label, voorzien van datum en code, zodat iedere vod nog traceerbaar blijft. Hierbij werd de vraag gesteld hoe het komt dat die vod daar is terecht gekomen en waarom die een specifieke plaats heeft gekregen, terwijl een ander exemplaar, misschien rijker aan kleur en vorm in een installatie werd gebruikt. Enerzijds riep dit een referentie op naar de vluchtelingenstroom, anderzijds over hoe we in de maatschappij elkaar beoordelen op uiterlijkheden, achtergrond, intelligentie, … Allemaal factoren afhankelijk van het toeval of door individuen die alles in een bepaalde richting duwen?

Iedere vod heeft zijn eigen identiteit en brengt een verhaal met zich mee. Alle kenmerken van een gebruikte vod vertellen iets over de herkomst, over de levensloop, over de kunstenaar… en werden in deze tentoonstelling samengebracht met diverse ‘objets trouvés’, waardoor de verhalen hun weg verder zetten.